Marianne Andersen Kommunikation & PR
+45 61 307 304
Jeg er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole (DMJX) og Aarhus Universitet (Cand. mag.) Jeg har over 20 års erfaring med PR, bl.a. fra disse jobs:
Se mere om min baggrund på LinkedIn.
Kunder med mening
Mit hjerte ligger hos kunder og organisationer, hvis produkter og aktiviterer bringer os tættere på FN's verdensmål. Det giver mening for mig - og for dem.
Min indsats handler ofte om industriel teknologi, som sparer CO2, energi eller metan. Eller om robotter og droner, hvis automation giver bedre arbejdsmiljø eller bedre udnyttelse af ressourcer og tid bl.a. i landbruget. Det kan også være et hav af andre teknologier, som støtter den grønne omstilling i Danmark og verden. Fx hjælper jeg en organisation, som udvikler dansk eksport af dansk know how og innovation indenfor bæredygtighed.
Men jeg hjælper også en lang række andre, fornuftige sager. Jeg har kunder, som fx udvikler økologi, tilbyder whistleblower-ordninger, mindsker madspild, certificerer bæredygtighed, sikrer patenter eller bruger deres superliga fodboldklub som ramme for CSR-projekter, som hjælper unge.
Det er aldig kedeligt og jeg elsker det!
Altid opdateret
For at holde mig opdateret på de gældende regler og anbefalinger, nye digitale muligheder og AI er jeg løbende på efteruddannelse og i netværk.
Jeg er medlem af bl.a.:
Mit firma hed fra 2020 til 2025 CSRPR. Nogle tror måske, at det er russisk - men nej. Her kommer forklaringen, og den er lang:
CSR står for corporate social responsibility.
PR står for public relations. Udtrykket CSR er knopskudt med et mylder af forkortelser som ESG (environment, social, governance), CSDDD/CS3D (corporate custainability due diligence directive), CSRD (corporate sustainability reporting directive) og GRI (global reporting initiative).
PR står for public relations, altså virksomhedens relationer til sin omverden. Det bruges i mange forskellige udgaver som public affairs, corporate communications, global media relations, communications, branding, marketing, content, employee advocacy, pressekontakt og mediekontakt.
Siden 2020 har erhvervslivet generelt heldigvis fået meget større fokus på bæredygtighed. Begrebet CSR er samtidig gledet lidt i baggrunden.
I dag har de allerfleste virksomheder et ønske om - i en vis grad - at agere bæredygtigt, ligesom forbrugerne også lægger meget større vægt det.
Så det særlige navn for ansvarlige aktiviteter, CSR er blevet lidt forældet. Derfor skiftede jeg i 2025 firmanavn til:
Marianne Andersen Kommunikation & PR
14.03.25
EVENTYRET OM ET LILLE LINKEDIN-OPSLAG DER KOM VIDT OMKRING
❓Er det spild af tid at poste nyheder på en virksomhedsside på LinkedIn? Nej, siger PR-damen. Og så fortæller hun en sand historie fra sidste måned:
❗Der var en gang en mellemstor jysk virksomhed. De syntes ikke, at nyheden om et nyt smart anlæg, de havde skruet sammen til en kunde, rigtigt var noget.
”Det er jo bare det, vi gør,” sagde salgschefen. ”Så vi nøjes med at fortælle det på LinkedIn.”
OK. Det gjorde vi så. Opslaget blev vist 2324 gange. Det fik 55 likes.
En, af dem, som læste opslaget, var en kvik journalist fra den regionale avis. Hun ringede til virksomhedens direktør, fik nogle flere detaljer og skrev en fin artikel.
❗Artiklen om anlægget kom i en række regionale dagblade med et samlet læsertal på 126.000.
Den fine artikel fik et fagblad med 550 tilknyttede virksomheder til at interessere sig for det smarte anlæg. De ringede til virksomhedens kunde. De kunne høre, at direktøren her også var glad. Det skrev de en ny, nørdet artikel om.
❗Den nye, nørdede artikel kom i deres nyhedsbrev. Det går ud til 16.000 fagfolk.
☝Morale:
☝Det er ALTID godt at fortælle de gode historier.
📣Bare ud i verden med dem.
☝I pressen, i nyhedsbreve, på websitet og på sociale medier. Men helst også på de personlige sider, som (normalt) har større reach. Det er ganske vist.
📣Skal I ha’ en hånd, kan I bare ringe 📞61 307 304 🤓
28.02.25
NEJ - DU MÅ IKKE GØRE SOM PRÆSIDENTEN
Ikke alle kan gøre som præsidenten – og det er godt! 🟢I Danmark kan virksomheder ikke bare slynge om sig med påstande. Især ikke, når det handler om markedsføring af produkter, som styrker den bæredygtige udvikling. ⚖️ Her er heldigvis klare regler:
🌱"Grønne" budskaber skal altid tage udgangspunkt i konkrete handlinger, der kan dokumenteres med data. Det er ikke nok at skrive, at I sparer på energien eller er bæredygtige. Budskaberne skal være specifikke, og der skal være regnet på effekten, sigerForbrugerombudsmanden. Både myndigheder og forbrugere ønsker nemlig transparens og fakta.
Men kan I dokumentere de grønne indsatser? Har I data, der bakker det op? Så skal historien naturligvis fortælles📣!
21.02.25
USYNLIG SUCCES
🤫 Når mit arbejde er usynligt, er det en succes 🫢
Jeg ville ønske, jeg kunne dele flere eksempler på mit arbejde. For jeg elsker at fortælle virksomheders gode historier via medierne og skrive skarpe debatindlæg og kronikker, der sætter dagsorden.
Men det kan jeg sjældent. Fordi det jo skal se ud, som om mine kunder selv har skrevet dem.
Det er en del af gamet. Mit job er at fange kundens stemme, skærpe informationen og sikre, at budskabet lander klart hos de rigtige målgrupper. Hvis læserne ikke kan se min hånd i teksten – så har jeg gjort mit arbejde rigtigt.
Så nej, jeg kan ikke altid vise, hvad jeg laver. Men mine kunder får formidlet deres hovedbudskaber, får større gennemslagskraft og mere tid til at fokusere på deres kerneopgaver.
📞 Du kan bare ringe, hvis du også har brug for en hånd til jeres kommunikation: 🤫61 307 304 .
Det bliver naturligvis mellem dig og mig (med mindre vi aftaler noget andet)🤠.
23.01.25
FORTÆL TIL DINE GODE HISTORIER I MEDIERNE
Danskere bruger syv en halv time på medier hver eneste dag. Så det er slet ikke noget dårligt sted at være med dine budskaber 🤓👍.
Du ringer bare, hvis du skal ha' en hånd til at formidle jeres gode historier i pressen eller på SoMe 📰 📺 📱. Som på billedet, hvor jeg trods snevejr fik lokket TV 2 Danmark helt til Sunds ved Herning for at møde fantastiske FCM samfund❄️.
💡Tallet stammer fra den spritnye ’Medieudviklingen 2024" fra DR - Danmarks Radio.
15.01.25
AI ER SMART – MEN KAN VÆRE FULD AF FEJL 🤖❌
AI-værktøjer som ChatGPT kan hjælpe med oversættelser, illustrationer og idéer. Men lad os være ærlige: AI laver fejl, mangler kontekst og kan ikke forstå nuancerne i din virksomheds budskaber, tone og strategi. Herunser du et par eksempler på løsninger, AI har budt mig på det sidste 🤓. ChatGPT har også fortalt mig, at cyklerne er gratis i Aarhus og skrevet et udkast til nytårstale i december, hvor den bød 2024 velkommen (ikke så sært, når den baserer sit forslag på eksisterende tekst.)
Kommunikation handler om mere end ord og grafik – det kræver en uddannet fagpersons evne til at forstå mennesker, kultur og situationer.
AI er et godt værktøj, men bliver aldrig en erstatning for erfarne kommunikationsrådgivere. De bedste historier bliver stadig fortalt af mennesker. 🖋️✨
💚NYT NAVN – SAMME PASSION FOR MENINGSFULDE HISTORIER 💚
01.01.25
Da jeg startede mit PR-bureau, CSRPR, var CSR ofte et velpoleret men mennesketomt hjørne af virksomheden, som blev taget frem ved festlige lejligheder. Men udviklingen har været helt fantastisk siden da. Fokus på alle former for bæredygtighed er vokset. Vi ser nu, hvordan ansvarlighed bliver en naturlig del af kerneforretningen – fra forsyningskæder og produktudvikling til medarbejderengagement og relationer til omverdenen.
Forbrugere, investorer og medarbejdere kræver i dag, at virksomheder er gennemsigtige, ærlige og proaktive. Ansvarlig forretningsførelse er ikke længere "nice to have," det er "need to have." Derfor er det tid til, at mit firmanavn følger med udviklingen.
CSRPR bliver til 💚 Marianne Andersen Kommunikation & PR 💚.
➡️Det er nemmere at sige.
➡️CSR er uforståeligt for mange. (Det står for Corporate Social Responsibility).
➡️Forvekslinger med CCCP/USSR (Sovjetunionen) er forhåbentlig afværget.
➡️Jeg behøver ikke købe nyt domæne, hver gang bæredygtighed skifter navn.
Det er et nyt navn, men mine værdier forbliver de samme – autenticitet, ansvarlighed og mening. Mit mål er også fortsat det samme: at hjælpe virksomheder med at gøre en forskel – både for dem selv og for verden🌍.
Mit forslag til dit nytårsforsæt for 2025: 🌟Sæt kommunikation i fokus🌟
27.12.24
🎯Mangler du et nytårsforsæt? Jeg tror på, at åben og ærlig kommunikation er fundamentet for succes i ethvert samarbejde. Så hvorfor ikke bare beslutte, at i 2025 skal din virksomhed eller organisation kommunikere oftere, mere effektivt og mere autentisk?
👥God kommunikation opbygger stærkere relationer med kunder, potentielle kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere.
💡Hvis du eller din virksomhed har brug for hjælp til at få kommunikationen til at flyde bedre, skabe stærkere relationer eller finde de rette ord, så ved du, hvor du kan finde mig. Jeg hjælper med alt fra at finde de gode historier og formulere de rigtige budskaber til at formidle dem via presse, sociale medier og nyhedsbreve.